sannatassa

Alla inlägg under januari 2012

Av Susanna - 28 januari 2012 16:23

Jag måste säga att det är SÅ jäkla skönt att ha ett "vanligt" jobb och jobba dagtid måndag till fredag. GUD vad det är skönt med helg. Helger betydde inte så mycket förr när man jobbade dag/kväll och varanan helg.


Idag tog vi första svängen i skidspåret för året. Med noll balans, ömma fötter och på tok för långa stavar tog vi ss runt tre gärden ute vid tyresta by. Jättemysigt var det. För agilityns skulle vill jag inte ha mer snö, men för skidornas skull får det gärna komma någon dm till!


Tassa är relativt symtomfri nu och vi ska äntligen börja reta fram källor till allergin. Vi börjar med lax. I morgon ska jag koka en file och varje dag under två veckors tid ska hon få en bit, i storlek med en köttbulle, för att se om det väcker reaktion eller inte. Funkar det ska vi försöka fasa över henne på ett annat foder och sedan köra igång med kvalstervaccinationen. Skulle det däremot bli så att hon reagerar på fisken får vi börja om, igen.. Jag håller mina tummar och nästan drar mig för att börja reta, nu när hon är symtomfri. Men det vore ju skönt att få igång allt innan våren. När gräset kommer igång.. Ja för hon är ju allergisk mot gräs också, min lilla pingla.


Vårt första avocadoträd börjar bli riktigt stort nu. Ca 1m utan kruka räknat. Stoooora blad.

 


Lördag eftermiddag. Mina jag och Iren på tvn. Halvrolig film, något överdriven men det funkar en lördag eftermiddag.

 


På spisen står en älggryta och puttrar. Mums!! Har börjat bättra till dieten lite, och skippar kolhydrater i stort sett, skippar pastan och potatisen iaf måndag till fredag. Helger lyxar vi till det lite   

Av Susanna - 11 januari 2012 20:03

 

Ja här är dem nu, de supersmå fiskarna. Vi pratar 2 milimiter nästan genomskinliga fiskar som nu på egen hand simmar runt i yngelakvarie nr1. 7 svart/blå och 4 gula. Den gula blåsan på magen försvinner om ett par dagar. Nu hoppas vi att alla överlever!


 

Dessutom, har vi nu mera 6st sådana här fiina malar. Dem är ännu rätt små, ca 3-4cm och färgen är lite mesig. Förhoppningsvis växer dem på sig snabbt och färgar ut lite bättre, i svart och vitt. Nu, tills dem kommit upp i oätbar storlek får dem bo i yngelakvarie nr2.


Ju större dem hinner bli dessto lättare har dem att säga ifrån när fiskarna ska se vad dessa främmande föremål är och undersöker om dem går att äta.


 

Tassas haka kliar fortfarande MEN såren har äntligen börjar läka ihop. Har påbörjat en behandling med betnovat, och håller tummarna för att det ska re ut sig. Tassarna ser sååååå mycket bättre ut nu. Där är några röda partier kvar pch pälsen är fuktskadad, röd och ful men det ordnar nog till sig. Så länge det inte kliar, vätskar sig och är sårigt så är vi nöjda. Men jag ser ju gärna att hon blir symptomfri, så vi kan börja testa oss fram i matväg för att upptäcka nya reaktioner så vi vet vad vi ska passa oss för.

Av Susanna - 4 januari 2012 19:10

 

Ja.. Då börjar vi om med meeer tassproblem. Fan.. Nu är det peppar peppar på bättringsväg igen och huden börjar återfå en något ljusare färg igen. Men såren är kvar, huden tjocknar ännu mer och pälsen blir allt glesare.. Nu syns såren inte så bra på bilderna. De sitter precis där trampdynorna övergår till hud. Dessutom har hon fått skavsår på båda trampdynorna bak. Suck.. Röd i höger öga är hon också. Ska ringa och rådgöra med Jenny-veterinär i morgon för ett nytt besök, en ny/mer salva eller om jag helt enkelt bara ska sätta in henne på antibiotikan igen. Fan med.. vi stötte på NÅGOT nere på Öland som hon inte tålde. Hon var så fin innan vi åkte ner. Skitallergier!!!!

Av Susanna - 1 januari 2012 13:52

 


Så var det nya året här!!!


Vi kör en kortsummering av 2011

2011 firades in nere på Öland

-Straxt efter det nya året började Tassas öron och tassar bli röd/lila och klådan blir olidlig. Såhär håller det på till och från fram till agusti, då vi får svaret = allergi! En hel massa pover görs som visar att hon är allergisk mot kvalster, mögel, gräs och bok. Foderallergin är fortfarande under utredning, men vi vet hittills att hon inte tål hjortkött.

-Under våren/sommaren tävlas det endel i agility och vi blir under sensommaren uppflyttade till klass 2.

-Endel lektioner nere hos Annica Aller gav oss tips och hjälp för att komma vidare i våra svårigheter, typ slalom.. jävla slalom!

-Vi kollade på endel hus. Varav ett hus, ja det var liksom meningen att vi skulle flytta dit. Men husägaren var velig, och beslutade att inte sälja. Fortsättning förljer på husfronten.

-Semestern tillbringades nere på Öland. Flera födelsedagar firades på olika håll. Klubb/träningskamraten Inger och Perre med hundar var även dem och semestrade där nere så vi passade på att ses för hundträning och fika. Senare fick vi också besök av Jossan och Oskar. Dessvärre, bjöd det blåsiga vädret inte på så värst mycket bad med allt skit som drogs med in till stranden.

- 2st ryggskott har jag lyckats dra på mig.. Hur mycket pengar som gått åt kiropraktor, läkare och medicin vågar jag inte räkna på!

- Stefan var på Gotland och i Barcelona.

- Jag påbörjade min allmänlydnadsinstruktörsutbildning.


Det är väl i stort sett vad som hänt utöver det vanliga med arbete och sysslor som sker/måste ske under årets gång.


 


2012 firades in ihop med Stefans släkt. Vid 12slaget fylldes himmeln utav raketer tillsammans släpte vi upp 12st rislyktor. Dom gjorde sig riktigt bra när dem tysta svävade upp mot den färgsprakande himmeln. Populära saker, dom kom svävande från lite alla håll uppe på himmeln. Nog det är vackert med fyrverkerier MEN, jag tror det vore minst lika vackert om alla släpte varsin lykta i stället. Nu är jag glad över att ha en hund som inte är skotträdd, men det finns såååååå många djur som lider av oljudet! Och min mor, som hoppar högt i luften för varje smäll  


Nu återstår att se, vad det nya året bjuder på!

Ovido - Quiz & Flashcards