sannatassa

Direktlänk till inlägg 17 juni 2010

SL...

Av Susanna - 17 juni 2010 16:20

Hemma på min gata på öland.. där går det typ fyra bussar om dagen (ej helger).. Lätt som en plätt..Lite jobbigt när man vill träffa polarna i stan eller bara åka hemifrån och göra någonting.. ÅÅ va man önskade att det gick fler bussar.. 45 minuters buss mellan landet och stan kostade då 25kr.. tror jag..


Nu vänder vi på det..


Hemma på min gata i Vendelsö.. Där går 3 olika bussar en gång i kvarten. För att komma in i till stockholm centrum tar man alltså en av dessa bussar som går med några minuters mellanrum till Gullmarsplan, därifrån tar man tunnelbanan som går varrannan minut in till centrum, eller vart man nu vill åka. Det finns tre linjer, grön blå och röd, som i sin tur har olika nummer beroende på vart de går.

Det tar ca 30 min allt som allt från att gå på bussen PRECIS UTANFÖR DÖRREN, till att stå på drottninggatan, där ALLA butiker man kan tänka sig finns.

Så det här med biljett.. Betala på bussen?? Nehj nehj nehj.. Vi är i stockhom lilla Sanna.. då köper man inga biljetter på bussen inte.. Nej, här tar vi fram vår mobil, skiver tre bokstäver och skickar till 72150 så dras (45?)kr och inom några sekunder har du alltså en smsbiljett som man bara visar bussföraren. ELLER, så skaffar man stempelkort, en liten remsa som köps på ex pressbyron ELLER så köper man ett kort, som man håller framför en liten bricka, det kommer en liten ton ich så kan man gå och sätta sig. Nu har jag bott här i 1½ år, och jag vet fortfarande inte exakt vilken tunnelbanegång man ska gå ner för att komma på rätt sida så man åker åt sätt håll.. IOF är smsbiljetterna så smidiga att åker man fel, så är det bara att åka rätt nästa gång för man får åka hur mycke som helst inom 75min!

En posistv sak är dock att T skyltarna sitter överallt i stan så vart man än är så behöver man inte gå så långt för att komma hem!


Ja, kärevärld.. Lilla jag i stora Stockholm.. (det värsta är att man börjar vänja sig) stockholm är ju faktiskt inte såå stort, när man vart där några gånger.. Man börjar känna igen gatorna osv. Och NEJ Stefan, jag behöver inte lära mig köra bil i stan.. det finns ju tunnelbana runt varje hörn... SL.se har en bra reseplanerare så jag skriver bara från och till adress så fixar den resten.


  


Har fixat hundvakt till helgen... jag gillar inte att lämna bort min lilla bebis.. tycker att det är lite jobbigt men nu handlar det som så många timmar så nu finns inga andra alternativ! Stefans föräldrar har tagit på sig hundvaktandet.. Så, nu gäller bara att få Stefans bröder att INTE drilla med henne.. Fan dom har sabbat TRE komandon för mig nu.. det fins INGEN som kan tjata ut komandon så som dem.. jag tränar på snabba sitt och ligg.. det kan jag FETGLÖMMA så länge de får vara ihop med tassa... -Sitt, Sitt Tssa, Sitt då, SItt SITT! Så många komandon som möjligt inom 3 sekunder gäller och belöningar på FEL ställen! Det är lite det som gör att jag inte vill lämna ifrån mig hunden. Man jobbar med att lära in något. Det man jobbat på i VECKOR.. förstör dem på en kväll.. det suger! Så, jag måste dit och hålla lite lektion innan det blir bröllop!


Nu, är det dags att skala potatis och göra pannbiffar.. har inte ätit något idag, kände mig helt uppgäst i morse.. så det ska bli riktigt gott med något i magen nu..

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Susanna - 7 december 2012 20:02

http://susannasblogg.wordpress.com/

Av Susanna - 18 november 2012 13:09


Igår var vi nere i Berga Naturbruksgymnasiets ridhus på agilitytävling. Bra arrangerat måste jag säga, tydligt och inte massa dötid. Sånt gillar vi! Dessutom var Ninni Lindwall dommare, min absoluta favorit hittills. Hon lyckas alltid komma med rolig...

Av Susanna - 31 oktober 2012 19:52


Sista oktober.. Herregud. På alla gator låg ett fint lager av is i morse. TUR man har en snäll andre hälft, så däcken blev bytta i måndags kväll!    Helgen som var spenderade vi på Öland hos mor och far. Lördag dag tillbringades i färjestaden m...

Av Susanna - 21 oktober 2012 20:02

Man hinner knappt blinka så är helgen över.    I Tisdags körde jag igång en allmänlydnadskurs på ssbk. Jätte skoj! ALLA i denna grupp VILL träna hund och det gör det  hela ännu roligare. Det händer så ofta att folk kommer och tror att det ska ske...

Av Susanna - 13 oktober 2012 14:00


Lördag, solen skiiner på himmeln och jag sitter INNE! Åkte till CRT för att köpa lite väl behövda saker till Tassa. Väl där inser jag att jag glömt plånboken hemma.. Bara att åka hem igen och hämta den, tillbaka till CRT och sen vidare till Maxi. Vil...

Ovido - Quiz & Flashcards