sannatassa

Direktlänk till inlägg 22 april 2010

Hemkommer från en FANTASTISKT rolig och givande agilitylektion

Av Susanna - 22 april 2010 15:46

Sitter med ett fånigt leedne på läpparna. Det bara vägrar försvinna. Duktiga duktiga duktiga hund. Det är så jäkla skoj med tanke på vad hon lär sig snabbt!!! Gissa om hon sover gott i soffan nu?!?!?

Första lektionen för Annica och det är så klart inte så lätt att veta vad man ska bygga upp lektionen på när man inte har en aning om vad det är för något som kommer.

En liten bana med olika hinder byggdes upp och NU, inser jag vilken liten slarvlisa jag är... som smittar av sig på Tassa!! Startträning funkar ju bra hemma, på klubben och på våra vanliga promenader.. HOHOO.. glöm att det funkar på nya marker där det står agilityhinder!! -Hallå!? Sitta still?? När man ska fort framåt??? Nehj matte lilla.. glöm de!!- Sittandes lixom, hoppar hon framåt, dm efter dm tills hon sitter PÅ första hindret. Jag, som tycker att jag är ganska konsekvent inser att det vi gjort, inte hjälper.

Banan funkar ju ganska bra MEN. Det finns oftast ett MEN också. Jag måååste tänka mer på var jag OCH hunden är och vart vi ska, inte nu ska vi hit, jag går före - är du med hunden?? Alltså vi måste jobba från samma ställe och det är jag förbaskat dålig på.. jag ligger händelserna i förväg eftersom jag veeet att minsta lilla jag hamnar bakom så försvinner hon åt det håll hon finner mest logiskt. Förmodligen är det därför allt småfusk tillkommit på senaste tiden. Jag stressar oss fram. Tempoväxlingar och uppbromsnigar bara finns inte.. Vilket, så klart leder oss in på bättre handling!

Här kommer vi ju till den delen där jag vet att vi har mest problem. Hur vi tillsammans tar oss fram ennhel bana. Kortare träningssnuttar funkar ofta fint, men när det blir mycke så kommer osäkerheten fram. Annica förklarar verkligen bra hur jag ska röra mig och vart jag ska röra mig för att få henne haka på. Schäfern är en stor ras, stor kropp och det måste man ha med sig hela banan runt! Och så som jag tränat.. jaa det funkar ju inte. Och när Annica förklarar och visar så plingar det ju så klart till ibland. Jaaaa just det.. Det var ju det Anja också sa.. Tänk, vad mycke man kan lära sig MEN så mycke som man tappar på vägen!

Jag vet i alla fall vad som ska tränas stenhårt tills nästa vecka. Starter! Hon ska ha klister i rumpan! Kanske ska skita i att ha henne sittandes? Kanske ska prova med att bara låta henne stå..??  Kontaktfällt: A-hinret funkar fint, där är suget framåt med hela tiden trots att hon stannar på kontaktfältet MEN på vippen och balansen så blir hon något osäker och bromsar upp sig för mycket. Fick lite tipps som vi ska drilla så det ska nog ge med sig. Bort med locket!!!! Döda min ide om mer lockträning! Det ska gå från ett inlärt beteende som bara kommer, till något som tassa förstår att hon gör. Suget framåt ska finnas även på kontakten. Och lite slalom där jag är MED henne i stället för framför henne!

.. Blindbyten.. varför gör jag ALDRIG blindbyten!? så himla smidigt. Jag gör bakombyten för fulla muggar, utan att ens tänka på det. Framförbyten kommer ibland, men blindbyten händer ALDRIG! Huvudet tänker en sak, men kroppen gör en annan. Så nu ska mina tre små agilityhinder nötas på fram till på Tisdag!

Tårkiga tråkiga väder.. snåregnhela tiden.. gör så klart att det blir lera och vattenpölar här och var. Så, jag bjöd på en vacker vurpa också! TUR att fickan med bollen var öppen för Tassa gjorde ju faktiskt RÄTT trots att jag frösvan, så i mitt fall trycks bollen till och belöningen är på sin platts.. undra hur min rumpmuskel mår i morgon..   


Nu, är det pannkakedags! Sååå länge sen vi åt pannkakor. Det som jag nästan levde på när jag bodde i Kalmar! Kunde med enkelhet äta till frukost, lunch och kvällsmat! Mmmmm tunna ska dom vara och inte för mycke stekta, och så lite jordgubbssylt!!

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Susanna - 7 december 2012 20:02

http://susannasblogg.wordpress.com/

Av Susanna - 18 november 2012 13:09


Igår var vi nere i Berga Naturbruksgymnasiets ridhus på agilitytävling. Bra arrangerat måste jag säga, tydligt och inte massa dötid. Sånt gillar vi! Dessutom var Ninni Lindwall dommare, min absoluta favorit hittills. Hon lyckas alltid komma med rolig...

Av Susanna - 31 oktober 2012 19:52


Sista oktober.. Herregud. På alla gator låg ett fint lager av is i morse. TUR man har en snäll andre hälft, så däcken blev bytta i måndags kväll!    Helgen som var spenderade vi på Öland hos mor och far. Lördag dag tillbringades i färjestaden m...

Av Susanna - 21 oktober 2012 20:02

Man hinner knappt blinka så är helgen över.    I Tisdags körde jag igång en allmänlydnadskurs på ssbk. Jätte skoj! ALLA i denna grupp VILL träna hund och det gör det  hela ännu roligare. Det händer så ofta att folk kommer och tror att det ska ske...

Av Susanna - 13 oktober 2012 14:00


Lördag, solen skiiner på himmeln och jag sitter INNE! Åkte till CRT för att köpa lite väl behövda saker till Tassa. Väl där inser jag att jag glömt plånboken hemma.. Bara att åka hem igen och hämta den, tillbaka till CRT och sen vidare till Maxi. Vil...

Ovido - Quiz & Flashcards